ADOLF BRUNNER — SACRED WORKS
IRIS-ANNA DECKERT, SOPRAN
TOBIAS WILLI, ORGEL
ENSEMBLE CANTISSIMO
MARKUS UTZ
Adolf Brunner (1901 – 1992) was a highly versatile and important figure who is still remembered in Switzerland as a politician, philosopher, liturgist, and composer. This new recording of Brunner’s sacred works is performed by ensemble cantissimo and appears in conjunction with the 25th anniversary of his death.
Release: May 2017
01 from 16 Spruchmotetten zu den Festtagen im Kirchenjahr (1956 – 60): Advent
02 from Drei Eingangsspiele für Orgel (1960):Weihnachten
03 from 16 Spruchmotetten:Weihnacht
04 from Drei Eingangsspiele für Orgel:Passion
05 from 16 Spruchmotetten:Karfreitag
06 from Drei Eingangsspiele für Orgel:Ostern
07 from 16 Spruchmotetten:Ostern
Missa a cappella (1934):
08 Kyrie
09 Gloria
10 Credo
11 Sanctus
12 Benedictus
13 Agnus Dei
14 Geistliches Konzert »Jesus und die Ehebrecherin«
Acht Sprüche nach Angelus Silesius (1947)
15 – 1. Mensch, werde wesentlich
16 – 2. Die Ros ist ohn’ Warum
17 – 3. Freund, so Du etwas bist
18 – 4. Das Brot ernährt uns nicht
19 – 5. Lass doch nicht ab von Gott
20 – 6. Die Schönheit lieb ich sehr
21 – 7. Lieb üben hat viel Müh
22 – 8. Christ, flieh doch nicht das Kreuz
Total Time: 65:40
Texts in German and English (36 pages)
P+C 2017 Spektral, LC 15543
Best.-Nr. SRL4-17156
EAN: 4260130381561
Iris-Anna Deckert was born in Straubling, and while still in school was already receiving voice lessons at the University of Church Music in Regensburg. She went on to study with Dorothea Chryst at the Leopold Mozart Conservatory in Augsburg, where she completed her Staatsexamen in vocal performance. She was also the recipient of a scholarship from the German Theatre Association. Further studies with Edith Urbanzcyk and Aribert Reimann (lied singing) followed at the University of the Arts in Berlin. She also devoted time to studying Early Music, a pursuit that led her to Innsbruck and London with Jessica Cash and Nigel Rogers.While still in university, Deckert began to gain performing experience by singing in the Stuttgart Chamber Choir (conducted by Frieder Bernius) and the Bavarian Opera Chorus. More recently she has often been working as a replacement for Sibylla Rubens. As an international soloist Deckert commands a broad repertoire, and appearances at important European festivals bear witness to her wide-ranging artistic abilities. She is much in demand as an ensemble singer and works regularly with well-known groups such as the RIAS Chamber Choir and the Balthasar Neumann Choir. She especially enjoys working with Gli- Scarlattisti and ensemble cantissimo. She is a founding member of the latter group and has been closely associated with them for many years.
Deckert is noted for her interesting programming and has made many radio and compact disc recording of rarities and rediscoveries that go beyond the usual repertoire. She is also active as a vocal pedagogue and works as a vocal coach for the Zwitscherkantorei der Münstermusik in Constance as well as the Constance Chamber Choir.
Seit Januar 2015 ist Tobias Willi Hauptorganist an der Johanneskirche in Zürich. Daneben konzertiert er regelmässig als Orgelsolist in der Schweiz und im Ausland (Lucerne Festival 2004, Toulouse-les-Orgues 2004, Festival „Présences“ 2005 in Paris, Feldkirch Festival 2009, im Radiokulturhaus Wien 2010, am Festival di Treviso 2012, in Notre-Dame de Paris, im Dom zu Fulda und im Freiburger Münster, in den Kathedralen von Bourges und Monaco, 2012 in Haifa und Jerusalem, 2015 in Bordeaux und Riga, 2016 in der Mariinsky Concert Hall St. Petersburg etc.).
Die Musik des 19. bis 21. Jahrhunderts bildet einen Schwerpunkt seines Wirkens; davon zeugen zahlreiche Uraufführungen (Jean-Pierre Leguay, Michel Roth, Valéry Aubertin, Raphaël Gogniat, Michael Schneider, Mattias Steinauer, Hans-Jürg Meier, Jürg Wyttenbach, Junghae Lee u.a.). Im »Duo Iridolon« mit dem Wiener Saxophonisten Lars Mlekusch widmet sich Tobias Willi ganz besonders dem zeitgenössischen Musikschaffen, auch durch die Vergabe von Kompositionsaufträgen an junge Komponisten. In der Konzertsaison 2014/15 brachte Tobias Willi das Gesamtwerk für Orgel von Olivier Messiaen in 6 Konzerten zur Aufführung. Verschiedene Projekte in seinem künstlerischen Schaffen sind zudem der interdisziplinären Arbeit gewidmet und verbinden Orgelmusik mit Film, Poesie u. a.
Seit Februar 2010 unterrichtet Tobias Willi als Professor für künstlerisches Orgelspiel sowie für Improvisation an der Zürcher Hochschule der Künste.